پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۳

طراحي وب چيست؟ همه چيز درباره‌ي طراحي وب سايت (web design)

۲۹ بازديد

اگر در دنياي وب تازه كار باشيد و به تازگي وارد دنياي برنامه نويسي شده باشيد، حتما واژه‌ي طراحي وب را بارها و بارها شنيده ايد. و حتما اين سوال برايتان پيش آمده است كه طراحي وب چيست . شايد هم هنوز نتوانسته ايد تفاوت واژه هاي طراحي وب را با برنامه نويسي وب درك كنيد. 

وب چيست؟

اگر بخواهيم به سوال طراحي وب چيست پاسخ بدهيم، اول بايد بدانيم كه وب چيست و به چه چيزي وب ميگويند. در زير يك تعريف بسيار ساده (و شايد تا حدودي اشتباه از لحاظ فني) از وب ارائه ميدهيم:

وب يا همان شبكه جهاني يا World Wide Web كه به اختصار www ناميده ميشود، همان چيزي است كه امروزه به آن اينترنت ميگوييم. امروزه از طريق يك مرورگر و با اتصال به اين شبكه‌ي جهاني، ميتوانيم به تمام اطلاعات درون آن دسترسي داشته باشيم.

اگر به دنبال يك تعريف خيلي جامع و تخصصي هستيد، صفحه‌ي وب جهان گستر در ويكي پديا ميتواند براي شما مفيد باشد. اما همين تعريف ساده براي ما كافي است، كه بدانيم اينترنت محلي از داده‌هاست كه ميتوانيم به آن متصل شويم.

وب سايت چيست؟

بعد از پاسخ به سوال وب چيست ، ميرسيم به وب سايت. حتما شما هم بارها اسم وب سايت به گوشتان خورده است. ميخواهم با يك مثال مفهوم وبسايت را برايتان توضيح دهم.

همانطور كه ما در دنياي واقعي بخشي از زمين را براي زندگي و يا كسب و كار اجاره ميكنيم، در دنياي اينترنت هم ميتوانيم اينكار را انجام دهيم. به اين معني كه ميتوانيم بخشي از اينترنت را اجاره كنيم و آن‌ قسمت را مدتي براي خودمان داشته باشيم. به بخشي كه ما روي اينترنت اجاره ميكنيم و براي مدتي متعلق به ما مي‌باشد وب سايت ميگويند. در واقع وب سايت ها، زمين هاي ما در اينترنت هستند كه ميتوانيم از آن‌ها استفاده هاي مختلفي داشته باشيم.

طراحي وب چيست؟

با مفهوم وب سايت نيز آشنا شديم. حالا ميخواهيم برسيم به سوال اصلي خودمان: طراحي وب چيست .

همانطور كه در دنياي واقعي از گچ بري، رنگ، كابينت، وسايل خانه و… براي زيبا شدن خانه استفاده ميكنيم، در دنياي اينترنت هم از ابزارهايي ميتوانيم براي زيبايي سايت‌مان استفاده كنيم. به زابن ديگر، در دنياي آنلاين ابزارهايي در اختيار ما قرار داده شده است، كه با استفاده از آن‌ها ميتوانيم سايت‌مان را ابتدا بسازيم و سپس آن‌را زيبا كنيم.

در دنياي واقعي، ابتدا زميني را اجاره ميكنيم يا ميخريم، سپس با استفاده از بتن، سيمان، ميل گرد، آجر و… آن‌را ميسازيم  و در مرحله‌ي آخر با گچ كاري، رنگ، سراميك، كف پوش و… آن را زيبا ميكنيم. در دنياي وب نيز دقيقا به همين شكل است. ابتدا سايت‌مان را ميسازيم، و سپس با استفاده از ابزارهايي آن‌را زيبا ميكنيم.

پس در پاسخ به سوال طراحي وب چيست ميتوانيم بصورت بسيار ساده بگوييم: هر آن چيزي كه كمك ميكند وبسايت ما بهتر و زيباتر ديده شود را طراحي وب ميگوند.

يك طراح وب مشخص ميكند كه المان هاي مختلف يك وبسايت مثل متن ها، عكس ها، لينك ها و… به چه شكل نمايش داده شوند و محل هركدام از بخش هاي سايت مثل لوگو، مقالات، منو و… در كجاي صفحه وب قرار بگيرد.

طراحي وب را با برنامه نويسي وب اشتباه نگيريد!

اشتباهي كه معمولا افراد تازه كار به آن مبتلا مي شوند اين است كه طراحي وب را با برنامه نويسي وب اشتباه ميگيرند. در صورتي كه اين دو مفهوم كاملا با يكديگر متفاوت هستند و نبايد به جاي ديگري از آن‌ها استفاده كرد.

طراحي وب به مجموعه كارهايي گفته ميشود كه زيبايي ظاهري سايت را ايجاد ميكند. در واقع هر آن چيزي كه كاربر با آن مواجه ميشود و آن‌را در صفحه مانيتور خود ميبينيد، حاصل طراحي وب و كار طراح وب است. در واقع كار اصلي يك طراح وب، طراحي چيزهايي است كه كاربران با آن بصورت مستقيم در ارتباط هستند و آن‌را در مانيتور خود مشاهده ميكنند.

اما برنامه نويسي وب متفاوت است. يك برنامه نويس وب كدهايي را مينويسد كه كاربر نميتواند آن‌ها را ببيند و آن كدها بصورت مستقيم تاثيري روي ظاهر سايت ندارند و در پشت صحنه اجرا ميشوند، براي مثال مقالات را از پايگاه داده يا ديتابيس در پشت صحنه ميگيرند و به كاربر نشان ميدهند.

طراح وب كيست و چه وظايفي دارد؟

تا اينجا درباره‌ي طراحي وب صحبت كرديم و الان پاسخ دادن به سوال « طراحي وب چيست » برايمان كار زياد سختي نيست. حالا ميخواهيم درباره‌ي وظايف يك طراح وب صحبت كنيم و بگوييم كه يك طراح وب چه كاري بايد انجام دهد.

طراح وب يا به اصطلاح Front End Designer كسي است كه با استفاده از تكنولوژي‌هاي مختلف (مثل HTML – CSS – Javascript و … ) ظاهر يك سايت را طراحي ميكند و كاري به كدهاي پشت صحنه ندارد.

زبان هاي طراحي وب

همانطور كه در قسمت قبل يك اشاره‌ي كوچك داشتيم، يك طراح وب براي طراحي صفحات وب از تكنولوژي ها و زبان هاي برنامه نويسي مختلفي استفاده ميكند.

يك طراح وب، براي اينكه بتواند يك صحفه‌ي وب را طراحي كند، از تكنولوژي هاي زير استفاده ميكند:

  • HTML (يا HTML5)
  • CSS (يا CSS3)
  • جاوا اسكريپت
  • جي كوئري
  • و…

۴ موردي كه در بالا نام برديم، حداقل دانشي است كه شما براي طراحي صفحات وب و تبديل شدن به يك طراح وب نياز داريد. البته ميتوانيد فقط با ۲ مورد اول يعني HTML و CSS نيز سايت هايي را طراحي كنيد،‌ ولي جاوا اسكريپت و جي كوئري ميتوانند به كار شما بسيار قدرت دهند.

بايد به اين نكته توجه كنيم كه به دلايلي نميتوانيم به HTML و CSS زبان هاي برنامه نويسي بگوييم. زيرا اصلا ويژگي هاي زبان هاي برنامه نويسي را ندارند. بلكه آن‌ها را  زبان هاي نشانه گذاري يا تگ گذاري ميدانيم.

براي طراحي وب به چه ابزارهايي نياز داريم

تا اينجا سعي كرديم به سوال طراحي وب چيست پاسخ دهيم. حالا ميخواهيم ببينيم كه براي طراحي وب به چه ابزارهايي نياز داريم.

براي طراحي صفحات اينترنتي، نياز به داشتن امكانات پيچيده نيست. حداقل هايي كه نياز داريم را در زير مشاهده ميكنيد:

  • يك محيطي كه بتوانيم كدهايمان را در آن بنويسيم. اين محيط ميتواند Notepad ويندوز باشد و يا يك Text Editor يا IDE حرفه‌اي تر(مثل phpStorm)
  • يك مرورگر اينترنتي (Browser) كه بتوانيم كدهايمان را از طريق آن اجرا كنيد (مثل فايرفاكس، گوگل كروم و…)
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.